Proponuję państwu sprawdzian - Badanie wyników dla uczniów klasy pierwszej z przedmiotu sztuka. Sprawdzian przygotowany jest wg następujących standardów: Uczeń:
-Wyszukuje informacje zawarte w różnych tekstach kultury
-Dostrzega wartości wpisane w teksty kultury
-Analizuje, porównuje, porządkuje i syntezuje informacje zawarte w tekstach kultury
SPRAWDZIAN opracowany i przeprowadzony przez nauczycielkę sztuki ( muzyka i plastyka) Katarzynę ADAMEK w GIMNAZJUM NR 1 W Mysłowicach
.................. ..........
imię i nazwisko klasa
BADANIE WYNIKÓW DLA UCZNIÓW KLASY PIERWSZEJ Z PRZEDMIOTU SZTUKA ( MUZYKA)
I. Przeczytaj poniższy tekst i na podstawie jego treści odpowiedz na pytania od 1 do 5.
„W roku 313 w Mediolanie cesarz rzymski Konstantyn Wielki ogłosił rozporządzenie, czyli edykt przyznający chrześcijanom wolność wyznawania swej religii. Chrześcijaństwo powiększające szybko rzesze swoich wiernych, umęczone wielowiekowymi prześladowaniami, mogło wreszcie swobodnie budować swoje świątynie i rozszerzać wiarę w Chrystusa w całej Europie. Jak wszyscy wiemy, ważną rolę w nabożeństwach kościelnych odgrywa muzyka. W większości kościołów znajdują się organy, istnieje chór, bo na każdym nabożeństwie śpiewem chwali się Chrystusa. Tak było od zarania chrześcijaństwa, tak jest i teraz. Kościoły, katedry i klasztory były ośrodkami nauki i sztuki, a zwłaszcza kultury muzycznej. Każdy kościół miał swojego organistę grającego na nabożeństwach i prowadzącego chór. Dawniej muzyk kościelny zwany kantorem prowadził szkołę chóralną i często sam komponował. Początkowo w kościołach wykonywano na mszach muzykę skomponowaną przez organistę i jego poprzedników dokonując jej doboru według własnego uznania. Papież Grzegorz Wielki w latach 590-604 polecił dokonać ostatecznego wyboru utworów wykonywanych na nabożeństwach wszystkich świąt (czyli na każdą niedzielę) i zebrać je w tzw. Antyfonarz. Zbiór ten obowiązuje do dziś i nazywany jest CHORAŁEM GREGORIAŃSAKIM...”
(Zeszyt muzyczny I Gimnazjum, Eugeniusz Wachowiak)
1.Kto, kiedy i w jakim celu ogłosił EDYKT MEDIOLAŃSKI?
.........................................................................
2. Wymień główne ośrodki kultury muzycznej?
.........................................................................
3. Kto to jest kantor i jakie były jego zadania?
...............................................................................................................
4.Czego i kiedy poleca dokonać papież Grzegorz Wielki?
..............................................................................................................
5.Co to jest chorał gregoriański?
........................................................................
II. Przeczytaj poniższy tekst i na podstawie jego treści dokonaj prawidłowego wyboru odpowiedzi w pytaniach od 6 do 13.
„Najstarszym zabytkiem muzyki polskiej jest pieśń z XIII wieku pt. "Bogurodzica". Tekst napisany jest w języku polskim. "Bogurodzicę" traktuje się jako pierwszy polski hymn narodowy ,gdyż była pieśnią bojową rycerstwa polskiego. Podobnie jak chorał jest to pieśń jednogłosowa, ametryczna i melizmatyczna. Ametryczność polega na braku określonego metrum w utworze i związanych z tym odpowiednich wartości nut w poszczególnych taktach. Śpiew melizmatyczny to wykonanie kilku dźwięków na jednej sylabie.”
(Zeszyt muzyczny I Gimnazjum, Eugeniusz Wachowiak)
6. Melizmatyka to cecha śpiewu chorałowego, polega ona na:
A. braku określonego metrum w utworze
B. wykonywaniu kilku dźwięków na jednej sylabie
C. wykonywaniu pieśni tylko na jeden głos
7. Jednogłosowość występuje wtedy , gdy :
A. kilka głosów równocześnie prowadzi kilka samodzielnych linii
melodycznych niezależnych od siebie
B. samodzielnie występuje jeden wykonawca
C. wszystkie głosy śpiewają tę samą linię melodyczną
8. Utwór , który nie posiada metrum ani podziału na takty jest:
A. ametryczny
B. melizmatyczny
C. jednogłosowy
9.Tekst Bogurodzicy zapisany jest w języku:
A. włoskim
B. polskim
C. łacinie
10.Bogurodzica posiada takie same cechy ( jednogłosowość, ametryczność, melizmatyka) jak:
A. obecny polski hymn narodowy
B. Oj, chmielu , chmielu
C. chorał gregoriański
11.Bogurodzica pochodzi z epoki:
A. antyku
B. średniowiecza
C. renesansu
12.Boguraodzica jest:
A. utworem instrumentalnym
B. utworem wokalno - instrumentalnym
C. pieśnią
13.Bogurodzica jest:
A. utworem współczesnym
B. jest najstarszym zabytkiem muzyki polskiej
C. utworem ludowym, przyśpiewką regionalną
III. Na podstawie poniższego zapisu nutowego wykonaj polecenia od 14do 20
TUTAJ WKLEJ FRAGMENT PIEśNI BOGURODZICA
14. Jakich znaków muzycznych nie posiada zapis nutowy Bogurodzicy .
........... , ...........
15. Jak nazywa się znak muzyczny rozpoczynający utwór.
.........................
16. Jak nazywa się twórca zaprezentowanego powyżej utworu.
.........................
17.Jakie wartości rytmiczne (ósemki czy ćwierćnuty) najczęściej występują w tym fragmencie muzycznym.
........................
18.W którym wieku powstał powyższy zapis nutowy.
.........................
19.Nazwij literowo nuty zapisane w pierwszej linii fragmentu Bogurodzicy
. , . , . , . , . , . , . , . , . , . , . , . .
20.Zakoloruj i podpisz solmizacyjnie chwyty na flet zaprezentowane poniżej, a będące odwzorowaniem czterech pierwszych dźwięków utworu Bogurodzica.
O O O O
_ _ _ _
O O O O
O O O O
O O O O
O O O O
O O O O
O O O O
O O O O
..... , .... , .... , ....
Autorka:Katarzyna ADAMEK nauczycielka muzyki w GIMNAZJUM NR1 w Mysłowicach